Cz. III – Wybrane publikacje w języku polskim
OD REDAKCJI
Trzecia i ostatnia część Émile Jaques-Dalcroze i jego Metoda, to publikacje w języku polskim. Jest ona kontynuacją cz.I i II. Zaproponowany przez nas wykaz w tej części, stanowi wybór pozycji, sprawdzonych pod względem merytorycznym, godnych polecenia. Mamy świadomość, że obejmuje on zaledwie część literatury tego przedmiotu. Liczymy jednocześnie, że czytelnicy pomogą nam poszerzyć i uzupełnić ten zbiór o inne cenne materiały.
_ _ _
1) Barbara Bernacka Rytmika Dalcrozeʼa w przedszkolu, Wydawnictwo RAABE, Warszawa, 2000
2) Ewa Bogdanowicz Rytmika Emila Jaques-Dalcrozeʼa w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2015
3) Marzena Brzozowska-Kuczkiewicz Emile Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa,1991
4) Emil Jaques-Dalcroze i jego idee w edukacji, sztuce i terapii (pod redakcją Ewy Szatan, Ewy Antoniny Muzioł, Alicji Komorowskiej-Zielony), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2016
5) Emil Jaques-Dalcroze Pisma wybrane, WSiP, Warszawa, 1992; tłumaczenie wybranych rozdziałów z dwóch książek: Le Rythme, la musique et lʼéducation i La musique et nous (publikacja wydana za zgodą Instytutu Jaques-Dalcrozeʼa, przy finansowym wsparciu fundacji Pro Helvetia; wyboru tekstów dokonał ówczesny dyrektor Instytutu Dominique Porte, tłumaczenie: Magdalena Bogdan i Barbara Wakar)
6) Marta Kula Rytmika E. Jaques-Dalcrozeʼa – przez ruch do muzyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2017
7) Alicja Ludwikiewicz Emile Jaques-Dalcroze i jego metoda, w: Śpiew w Szkole nr 2, Warszawa. 1961
8) Materiały informacyjno-dyskusyjne COPSA (Centralny Ośrodek Pedagogiczny Szkolnictwa Artystycznego – obecnie CEA); 3 zeszyty poświęcone Rytmice i Metodzie Jaques-Dalcrozeʼa:
nr 71 (1963) – Rytmika i jej twórca Emil Jaques-Dalcroze
nr 87 (1965) – Emil Jaques-Dalcroze w 100-lecie urodzin
nr 162 (1975) – Z zagadnień kształcenia muzyczno-ruchowego
9) Małgorzata Malgeri Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a autorytarna czy demokratyczna w kontekście relacji nauczyciel – uczeń? Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2019
10) Tamara Monko-Ejgenberg U źródeł metody Dalcroze´a, Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME nr 1-2, Warszawa, 1984
11) Tamara Monko-Ejgenberg U źródeł rytmiki, Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME, nr 3-4, Warszawa, 1984
12) Barbara Ostrowska Koncepcje Emila Jaques-Dalcroze´a jako inspiracje do tworzenia kreatywnych zadań kształcenia słuchu muzycznego w: Białostockie Studia Pedagogiczno-Muzyczne, 3/2020, Chopin University Press, Warszawa, 2020
13) Rytmika E. Jaques-Dalcrozeʼa dawniej i dziś, AMiFC, Warszawa,1994 (tłumaczenie publikacji La Rythmique Jaques-Dalcroze, Histoires dʼautrefois et dʼaujourd`hui)
14) Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Materiały z sesji naukowych organizowanych przez Akademię Muzyczną w Łodzi: Tom I –2000, Tom II – 2002, Tom III – 2005, Tom IV – 2010, Tom V – 2011, Tom VI – 2015, Tom VII – 2018.
Wykaz zamieszczonych tekstów:
Barbara Bernacka Rytmika Jaques-Dalcroze’a kluczem do umysłu dziecka (2005)
Barbara Dominiak Karmieni miłością – refleksje nad książką Shinichi Suzuki w kontekście Rytmiki E. Jaques-Dalcroze´a (2011)
Grażyna Durlow Rytmika Emila Jaques-Dalcroze’a w rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną (2011)
Anna Grajpel Działanie i przeżycie muzyczne w systemie Dalcroze´a (2002)
Martine Jaques-Dalcroze Emile Jaques-Dalcroze – kilka kolorowych nutek (2015)
Bogusława Opolska-Targosz Czy metoda Emila Jaques-Dalcroze´a jest wszechstronną? (2000)
Bogusława Opolska-Targosz Specyfika improwizacji fortepianowej na rytmice dalcrozowskiej oraz związane z tym problemy nauczania w szkole (2002)
Barbara Ostrowska Elementy improwizacji w kształceniu słuchu prowadzonym wg metody Jaques-Dalcroze´a (2000)
Barbara Ostrowska Interpretacja ruchowa dzieła muzycznego w metodzie Emila Jaques-Dalcroze’a (2002)
Barbara Ostrowska Muzyka w metodzie Emila Jaques-Dalcroze’a (2005)
Anetta Pasternak Inspiracje antykiem w dalcrozowskiej koncepcji rytmiki (2018)
Anetta Pasternak, Agata Trzepierczyńska Zaginione ogniwo? Rozważania o solfeżu dalcrozowskim (2018)
Magdalena Stępień Prekursorskie idee Emila Jacques-Dalcroze’a w świetle osiągnięć współczesnej pedagogiki (2010)
Magdalena Stępień Analiza utworów muzycznych dla potrzeb interpretacji ruchowej wg zasad Dalcroze’a (2002)
Agnieszka Widlarz Wybrane ćwiczenia solfeżu dalcrozowskiego w nauczaniu improwizacji fortepianu (2018)
15) Magdalena Stępień Muzyka, ruch, forma: interpretacja ruchowa w metodzie Dalcroze’a jako środek przekazu formy dzieła muzycznego, UMFC, Warszawa, 2008
16) Barbara Turska, Alicja Gronau Podstawy metody rytmiki – wybrane zagadnienia i doświadczenia, AMFC, Warszawa, 1992
17) Barbara Turska Rytmika jako sztuka artystycznego kształtowania ruchu. Uwagi i przemyślenia dotyczące podstaw metody rytmiki w autorskim ujęciu, CEA, Szkoła Artystyczna, nr 3 (15) Warszawa, 2021
18) Wychowanie muzyczne w szkole nr 4, Lublin, 2008; zeszyt w całości poświęcony Metodzie Jaques-Dalcrozeʼa
19) Ponadto: artykuły opublikowane w serii Konteksty Kształcenia Muzycznego, Akademia Muzyczna w Łodzi (do pobrania w pdf na stronie Akademii):
Barbara Dominiak Realizacja zadania jako sposób pracy nad interpretacją ruchową dzieła muzycznego, Tom 5 nr 1 (8) 2018
Barbara Dutkiewicz, Barbara Buczyńska Elementy plastique animée stosowane w czasie zajęć rytmiki w pracy z dziećmi przedszkolnymi w świetle współczesnych koncepcji myślenia twórczego, Tom 5 nr 1 (8), 2018
Bogusława Opolska -Targosz Na granicy tańca i kreacji ruchowej utworu muzycznego, Tom 5 nr 2 (9), 2018
Anetta Pasternak W labiryncie interpretacji – plastique animée w kontekście dzieła otwartego, Tom 5 nr 1 (8), 2018
Anetta Pasternak, Anna Januszewska Znaczenie solfeżu Emila Jaques-Dalcroze’a w rozwoju muzykalności oraz zdolności twórczych uczniów klas I-III szkoły muzycznej I stopnia w świetle badań własnych, Tom 7 nr 1 (11) 2020
Anetta Pasternak, Agata Trzepierczyńska O dezintegracji metody Emila Jaques-Dalcroze’a w polskim systemie kształcenia muzycznego. Refleksje na temat roli solfeżu Dalcroze’owskiego w szkole muzycznej I stopnia, Tom 5 nr 1 (8), 2018.
_ _ _
/ej/
© SPIMR – Stowarzyszenie Pedagogów i Miłośników Rytmiki
Dodaj komentarz